ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ:
ведення документації в Бурштинському ліцеї № 2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області
Ретельне опрацювання чинної законодавчої бази та правильне ведення ділової документації щодо навчання учнів з ООП дозволяє забезпечити ефективну співпрацю всіх осіб, відповідальних за організації цієї системи освітніх послуг.
Перелік та особливості ведення документації щодо інклюзивного навчання та роботи команди психолого-педагогічного супроводу дітей із ООП (далі – Команда), регламентовані базовими нормативно-правовими актами, зокрема:
- Постановою КМУ від 15.09.2021 №957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» зі змінами (далі - Порядок);
- наказом МОН від 08.06.2018 №609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти».
ДОКУМЕНТИ ДЛЯ ЗАРАХУВАННЯ УЧНІВ З ООП ДО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Зарахування дитини із ООП до Бурштинського ліцею № 2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області здійснюється відповідно до наказу його керівника на підставі таких документів, поданих законними представниками учня:
- заяви про зарахування до закладу освіти, поданої особисто (необхідно надати документ, що посвідчує особу);
- копії свідоцтва про народження дитини (під час подання надається оригінал);
- оригіналу або копії медичної довідки за формою первинної облікової документації № 086-1/о;
- оригіналу або копії висновку про психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини чи витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації (за бажанням батьків дитини);
- оригіналу або копії відповідного документа про освіту (за наявності).
Під час воєнного стану для організації інклюзивного навчання учнів із ООП (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку. У випадку звернення законних представників учнів з ООП, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, заклад освіти має зарахувати дитину на підставі обов'язкових документів для зарахування, у тому числі надісланих електронною поштою чи у мессенджерах.
ОРГАНІЗАЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Інклюзивне навчання в ліцеї організовується відповідно до особливих освітніх потреб учнів з урахуванням визначеного рівня підтримки:
Перший рівень підтримки надається школярам, які мають поодинокі, незначні труднощі І ступеня прояву (інклюзивний клас не створюється). Рішення закладу освіти приймається на підставі таких документів:
- письмова заява батьків (у довільній формі);
- протокол оцінки потреби учня в наданні підтримки у закладі освіти (додаток 2 до Порядку) або висновку ІРЦ.
Підтримка другого-п’ятого рівнів надається учням, які мають бар’єри в різних сферах розвитку, що перешкоджають успішному функціонуванню. Керівник закладу освіти формує інклюзивний клас на підставі заяви одного з батьків учня та висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку школяра. У період воєнного стану заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання, а гранична кількість таких в інклюзивних класах, визначена Порядком, не застосовується.
ДОКУМЕНТАЦІЯ АДМІНІСТРАЦІЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
У закладі освіти з інклюзивною формою навчання оформлена така документація:
1. Наказ про організацію класу з інклюзивним навчанням.
2 Шкільна мережа, погоджена з відділом освіти і науки Бурштинської міської ради.
3. Положення про Команду психолого-педагогічного супроводу здобувачів освіти з ООП в Бурштинському ліцеї № 2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області, розроблене на підставі Примірного положення.
4. Графік роботи та посадова інструкція асистента вчителя, яка має бути затвердженою та містити особистий підпис та дату ознайомлення з нею відповідного працівника.
5. Наказ про затвердження персонального складу Команду супроводу для кожного учня з ООП.
6. Цивільно-правові угоди з фахівцями для надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг у разі укладання їх закладом освіти (умови оплати та перелік фахівців визначені Постановою КМУ від 14.02.2017 №88 зі змінами).
7. Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП. Під час складання та реалізації враховано, що програма:
- створюється за формою протягом двох тижнів із початку навчання учня, підписується всіма членами команди та одним із батьків учня й затверджується керівником закладу освіти;
- обов'язково переглядається принаймні двічі на рік, враховується всіма педагогічними працівниками під час освітнього процесу;
- зберігається в особовій справі учня три роки. На вимогу батьків та в разі відрахування чи переведення учня до іншого закладу освіти, їм видається її копія;
- завантажується до Системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
8. Розклад проведення психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять, що узгоджений із розкладом навчальних занять класу, відповідає педагогічним та санітарним вимогам і враховує індивідуальні особливості учнів.
9. За потреби розробляється індивідуальний навчальний план для учнів із ООП (він складається Командою супроводу, схвалюється педагогічною радою та затверджується керівником закладу освіти). План має бути підписаним одним із батьків учня та містити таку інформацію:
- назву закладу освіти;
- ПІБ учня;
- клас, у якому він навчається;
- цілі виконання та строк дії індивідуального навчального плану;
- загальний обсяг навчального навантаження та кількість годин на тиждень для вивчення навчального предмета (інтегрованого курсу);
- інформацію про адаптацію чи модифікацію змісту освітніх компонентів освітньої програми, послідовність, форму і темп їх засвоєння;
- очікувані результати навчання.
10. Заходи щодо формування дружньої атмосфери, запобігання будь-яким проявам упередженого ставлення та дискримінації у річному плані роботи школи.
11. Протоколи засідань педагогічної ради, де розглядаються результати моніторингу якості інклюзивного навчання.
Також у структурі науково-методичної роботи варто передбачити низку заходів, спрямованих на пошук методик і форм роботи з дітьми з ООП.
Згідно зі ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» не менше 10 відсотків від загальної кількості годин для підвищення кваліфікації обов’язково мають бути спрямовані на вдосконалення знань, вмінь і практичних навичок у частині роботи з учнями з особливими освітніми потребами.